Tarım ve Doğal Kaynaklar Bakanı Erkut Şahali’nin Tohum ve Üretim Materyalleri Yasası’nın ele alındığı geniş katılımı toplantı sırasında yaptığı konuşma:
“YASA İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİN TÜMÜNÜ MUTEBER GÖRÜYORUZ”
“Tohum ve Üretim Materyalleri Yasası hakkında belki de gecikmiş bir platform. Yasa, Meclis’te komite aşamasında görüşüldü, Genel Kurul’dan geçti, Cumhurbaşkanlığı’na gittiği aşamada hazmedilmiş olmadığı ortaya çıktı. Bu hazmı kolaylaştırmak maksadıyla Tarım ve Doğal Kaynaklar Bakanlığı olarak bu platformu düzenlenmeyi uygun gördük. Yasa ile ilgili ifade edilen görüşlerin her birini muteber saydığımız için bu platformu oluşturduk. Amacımız, bu ülkede tarımın daha adil, daha sürdürülebilir, insan dostu içinde ve doğaya uygun olarak devamını sağlamak. Dolaysıyla dile gelen görüşlerin, kaygıların tamamını saygıyla karşılıyoruz ve bakanlık olarak herhangi bir ön kabulle veya ısrarla hareket etmediğimizin bilenmesinin altını çizmek istiyorum.
“Yasa, bu alanın güncel bir mevzuatla düzenlemesi ihtiyacından yola çıkılarak hazırlandı”
1954 tarihli Fasıl 90, bu alanı düzenleyen ve şu anda yürürlükte bulunan tek mevzuatımızdır. O günden bugüne, 64 yıl geçtikten sonra dünya üzerinde gerek teknolojik anlamda gerek üretim biçimi, ilişkileri, materyalleri anlamında öngörülmemiş sayısız değişim yaşandı. Bu değişime bağlı olarak, bizim duyarlılıklarımızı da içeren bir mevzuatın, toplam mevzuat içerisinde yerini almasına ihtiyaç olduğu gerçeğinden hareket ettik. Tohum ve Üretim Materyalleri Yasası, bir AB uyum yasası olarak biliniyor ama günün sonunda az önce ifade ettiğim gerekçeyle de KKTC’de bu alanın güncel bir mevzuatla düzenlemesi ihtiyacından yola çıkılarak hazırlandı.
“Cumhurbaşkanı’ndan yasanın daha olgun hale getirilmesi ve ona göre Cumhuriyet Meclisi’nden geçirilmesi maksadıyla iadesini talep ettik”
Cumhuriyet Meclisi’ne ilk kez 8’inci dönemde yani 2014 yılında gitti. Herhangi bir görüşme sözkonusu olmaksızın, 8 Ocak 2018 tarihi itibarıyla da kadük oldu. Erken genel seçimlerinin ardından oluşan hükümette, Tarım ve Doğal Kaynaklar görevini biz devraldık ve bu alandaki ihtiyacın giderilmesi maksadıyla yasayı kadük olduğu şekliyle herhangi bir değişikliğe tabi tutmadan tekrardan Cumhuriyet Meclisi’ne sevk ettik. Yasa, Cumhuriyet Meclisi’nde AB’ye uyum yasalarını görüşmek üzere oluşturulan geçici ve özel komite gündeminde 7 kez yer aldı. Toplam 7 toplantının ardından oy birliğiyle karar altına alınarak, Genel Kurul’a havale edildi. Genel Kurul’dan da yine oy birliği ile geçti. Yasayla ilgili dile getirilen görüşlerin özünde, teknik olarak arzu edilen biçimde ele alınmadığı var ama siyasetin bir mutabakatı sözkonusudur. Ancak oluşan duyarlılık, bizim açımızdan muteberdir. Bizzat bizim girişimimizle Sayın Cumhurbaşkanı’ndan yasanın daha olgun hale getirilmesi ve ona göre Cumhuriyet Meclisi’nden geçirilmesi maksadıyla iadesini talep ettik. Sağ olsunlar, duyarlılığımızı, hüsnü kabulleriyle karşılık vererek değerlendirdiler ve ona bağlı olarak yasa Meclis’e iade edildi.
“Burayı bir mutfak ve bu mutfağın ardından da Meclis’i bir servis mekanı olarak değerlendirme gereği olduğunu düşünüyorum”
Bugün burada konuya ilgili gösteren sivil toplum örgütleri, kişiler ve bakanlığın bürokratları ile birlikte AB uyum yasalarını görüşmek üzere oluşturulan geçici ve özel komitenin başkanı ve değerli üyeleri hazır bulunmakta. Yasa burada ele alınacak belki, görüşler not edilecek, ardından yine halkın Meclisi’nde karara bağlanacak ve mevzuatımızın bir parçası haline gelecek. Dolasıyla burayı bir mutfak ve bu mutfağın ardından da Meclis’i bir servis mekanı olarak değerlendirme gereği olduğunu düşünüyorum. Nihai karar, Meclis’te ortaya çıkacak. Sayın Cumhurbaşkanı’nın iade gerçekleri çerçevesinde yasa sonuçlandırılmış olacak. Yapıcı, verimli ve sonuca götüren bir toplantı olmasını dilerim. Konuşmaktan çok dinlemeye hazır vaziyette bugün burada bulunuyorum.”